יום שישי, 3 ביולי 2009

על סופרים לא מהמרים!

פחות מחודש לאחר שהסופר אלון חילו זכה בפרס "ספיר" לספרות (מיסודו של מפעל הפיס), על ספרו "אחוזת דג'אני", החליט מפעל הפיס כי חילו לא ראוי לפרס. הפרס, אשר בצדו מענק בסך 150 אלף שקלים, נלקח ממנו אמש. חילו, שהיה עד שלשום על גג העולם, נאלץ לקרוא בכלי התקשורת על החרטה שהביע מפעל הפיס על הבחירה בו.
איש מהנהלת מפעל הפיס לא מצא לנכון להרים טלפון לחילו טרם הפרסום בעיתונים. נראה שחברי ההנהלה היו כה עסוקים בניסוח ההודעה על ההחלטה המשפילה לכלי התקשורת, עד שלא נותר להם זמן לעדכן את חילו מבעוד מועד. אולי חשבו כי אין כל טעם בכך, באקט בסיסי של מתן כבוד אנושי. הרי כבודו של הסופר יירמס עם שחר בכל מקרה.

הלב יוצא אל חילו. בתוך יממה הפך מחתן פרס יוקרתי לסופר שהגיע למעמד המכובד שלא ביושר. כבודו נרמס, מעמדו נפגע, וגם שמו הטוב נפגם- כמי נקשר לקנוניה. למרות שהקנוניה היחידה בכל הסיפור, היא זו אשר נרקמה נגדו.

לפני כשלוש שנים בחר מפעל הפיס בשר לשעבר יוסי שריד לעמוד בראש חבר השופטים של פרס ספיר. על פי הרקורד הציבורי והספרותי של שריד, הרי שזוהי בחירה ראויה. שריד הוא איש ציבור ותיק, דעתן, פוליטיקאי לשעבר שלא דבק בו רבב (ופוליטיקאי בעל תדמית נקייה אינו דבר מובן מאליו בימינו), איש ספר. פובליציסט. בדיעבד, הסתבר לבכירי מפעל הפיס שלשריד קשר משפחתי עם רנה ורבין, עורכת ספרות המקור בהוצאת "ידיעות ספרים" וזו שערכה באופן אישי את הספר של חילו. עיתון "מעריב", ש"חשף את הפרשה" (עורך מעריב עד לפני שנה, אמנון דנקנר, וכיום כותב בעיתון, היה מועמד לפרס ספיר על ספרו "חייו ומותו של הדודה אווה". הוצאת "ידיעות ספרים" נמצאת בבעלות העיתון המתחרה, "ידיעות אחרונות"), טען לניגוד עניינים בו מצוי שריד, והאשים אותו בכך שבחר בספר של חילו מטעמים פסולים.
מפעל הפיס קרא והפנים. בהחלטה חפוזה, היסטרית, החליט זה לשפוט את שריד, להטיל דופי בבחירתו, ולפסוק כי פעל ממניעים פסולים, תוך ניגוד עניינים. יושרו הציבורי של שריד לא העניק לו אף לא נקודת זכות בודדה. מה שעמד לנגד עיניהם של בכירי מפעל הפיס היה תדמיתו הצחורה של בית ההימורים שהם מנהלים, שעלולה להיפגע. רק זה חסר, שמפעל הפיס ייתפס בעיני הציבור כמי שהטה תוצאות. או כמי שהימר לא נכון.

מה לגבי חילו? האם ספרו כה אינו ראוי לזכייה, עד כדי כך שמפעל הפיס לא יכול להשלים עם הבחירה, ולפתור את העניין בהפקת לקחים לבאות? התשובה שלילית, כיוון שאיכות הספר אינה הנקודה. חילו הוא רק כלי במשחק. ספר הוא עוד מאפיין תרבותי שמפעל הפיס מעוניין לספח, על מנת לחזק את מצג המהות לפועלו: עשייה למען החינוך והתרבות. הענקת משאבים לפיתוח, היכן שהמדינה, הרשויות המקומיות ומשרד החינוך לא נוחלים הצלחה יתרה.

מדיניות ממשלות ישראל לדורותיהן מובילות להזנחה ולעוני, ובמקביל, הקזינו הממשלתי מטפח אשליית שווא של תקווה, ומתעשר בזכות שארית כספם של בני המעמדות הנמוכים.
חילו יכול להתנחם בכך שאל חשבון הבנק שלו לא זרמו כספים שהיו אמורים לשמש פת לחם לילדיהם של מכורים להימורים, כאלו שמגיל צעיר פוטמו בסיסמאות פרסומיות המבטיחות שבלי מפעל הפיס, שכונת המצוקה שלהם תיוותר מוזנחת, ומצבם הכלכלי לעולם לא ישתפר.


5 תגובות:

  1. אני רוצה להתייחס רק לפסקה הראשונה ולתקן כי זה חשוב - מעריב רץ לפרסם כשהוא ידע שההחלטה טרם הועברה למען שלה כלומר קודם כל לאלון חילו ואחר כך לשופטים ולכל מי שהיה מעורב.
    מסתבר שבבוקר אתמול היה צריכה להיות פגישה בין אנשי מפעל הפיס לאלון חילו כדי שיקבל מפיהם את דבר ההחלטה עם הסברים ונימוקים וכו'. חילו ביטל את הפגישה כי כבר לא היה בה טעם, הוא התבשר על ההחלטה בעיתון או ברדיו (כמו שריד למשל).ידידינו ממעריב במסגרת הקמפיין הנתעב שלהם רצו לפרסם כדי שגם יהיה להם סקופ וגם יכניסו לכל מי שאפשר בדרך. זה שיש פצועים בשטח - על הזין שלהם.

    השבמחק
  2. עומר שומרוני3 ביולי 2009 בשעה 3:57

    150 אלף שקל זה לא מעט בימינו. הייתי מאד מתבאס אם הייתי במקומו

    השבמחק
  3. אסתי, אם למפעל הפיס היה חשוב להודיע קודם כל לחילו, ליתר המתמודדים ולהוצאות, הוא לא יכל להקפיא את ההודעה על ההחלטה הרשמית בעוד יום? או, למשל, קודם להודיע לסופרים, ורק אחר כך ללכת לעיתונות? נכון שמעריב לא התאפקו, בלשון המעטה, אבל מפעל הפיס היה חייב להתאפק קודם

    השבמחק
  4. שומרוני, כמובן ש-150 אלף שקל זה המון כסף. אני הייתי מתבאס לא פחות ממנו. אם לא יותר. ועדיין, אם יש נחמה, לפחות היא זו.

    השבמחק
  5. זהו, שהם לא הלכו לעיתונים. הם תכננו לדבר עם חילו ועם כל השאר. מעריב קפץ והדליף לפני שהם הספיקו. התכנון היה לדבר עם אלון חילו ביום חמישי. רק שביום חמישי הם התעוררו לגלות את הידיעה מרוחה על השער של מעריב.
    מנהג מנוול, וחביב על העיתונות. כי כאמור מה הם לא יעשו כדי לרשום על שמם איזה סקופ דרגה ז' ולא משנה באיזה מחיר ישלם מישהו אחר על זה.

    השבמחק