יום שבת, 12 בספטמבר 2009

מדליק סיגריה הפוך, זה לא טעים. לא טעים כמוך

הוציא את ספרו ב"סער", המזוהה עם רבין. קלינטון

 
מדליק סיגריה הפוך, זה לא טעים. לא טעים כמוך. 
מדליק סיגריה. זה לא בריא. לא בריא. כמוך. 
מדליק סיגריה, חושב עליך. אולי ניפרד? 
(מתי מוזס, 2002) 

לפני שבוע התקשר אלי חבר ילדות. הוא נשמע נרגש- אולי כי עברו חמש שנים מאז הפעם האחרונה בה שוחחנו, ואולי כי קיבל סופסוף תשובה חיובית מאחת הוצאות הספרים אליהן שלח כתב יד. הוא ביקש לבשר, ובעיקר להתייעץ, לשאול לדעתי, אולי אני מכיר את ההוצאה לאור הזו. 
"קוראים להוצאה "סער"...מכיר?" 
"כן. על המכתב חתום חנוך סער?" 
"נכון" "צר לי לבאס אותך, אבל התשובה שלי לא כל כך רומנטית. גם אם תשלח להם 200 עמודים של קללות בנורווגית, הם ישמחו להודיע לך שהחומר ששלחת נמצא ראוי. לא הם, הוא. חנוך סער. זה רק הוא. אחר כך הוא יבקש ממך בעדינות שתוציא את פנקס הצ'קים". 
"וואלה? איך אתה יודע? אתה בטוח?" 
"כן. בדקתי. והחומר ששלחתי אליו גרוע יותר מ-200 עמודי קללות בנורווגית" 

אפריל, 2002, רעננה. איתי רום ואני היינו אז כתבים צעירים במקומון "זמן השרון" של מעריב. יום אחד החלטנו לבדוק איזו מן סלקציה מבצעות הוצאות הספרים בחומר הנשלח אליהן, ולצורך העניין התיישבנו וכתבנו במשך כעשר דקות 26 שירים, כשהדגש- לא להשקיע טיפת מחשבה באיכותם. התוצאה הייתה בהתאם להשקעה: שירים נלעגים, מטופשים, חסרי כל ערך וכוונה אמנותיים ולא ראויים בעליל להיקרא "שירה". השירים נשלחו תחת השם הבדוי "מתי מוזס". 
התשובות השליליות לא איחרו להגיע. "ספריית הפועלים", "קשת", "זמורה ביתן-כנרת" והוצאות ספרים נוספות השיבו בנימוס כי לא ניתן לפרסם את החומר. הוצאות אחרות כלל לא טרחו להגיב. המשותף להוצאות הללו הוא שהספרים שהן בוחרות להוציא מופקים, לרוב, על חשבון ההוצאה, או במימון משותף של ההוצאה והמחבר. 
רובן כלל לא מוציאות ספרי שירה של משוררים אלמונים, מהסיבה שהוצאותיהן על ספרים כאלה, ככל הנראה לא תכוסה. הוצאות אלו סירבו לפרסם את החומר של מתי מוזס, על אף שצוין במפורש בפנייתנו כי מוזס מוכן להשקיע כספית בהוצאת הספר. כפי הנראה, הן העדיפו להימנע מהאפשרות להרוויח כסף, מאשר לאבד את כבודן המקצועי ולהכתים את מוניטין ההוצאה בחומר ששלחנו אליהן. 
לעומתן, הגיעו תשובות חיוביות מ"סער" ומהוצאה נוספת בשם "גוונים". המשותף לשתיים הללו הוא שהספרים שהן מפרסמות ממומנים על ידי המחבר. הן מרוויחות גם במקרה שבו הספר לא מוכר ולו עותק אחד. 
במצב כזה, קל יותר להבין כיצד נתקבלה תשובה חיובית על שירים בהם מופיעות שורות כמו "מרחתי לחם עם ריבה/אמרת לי ספסיבה", או "בידיבידה, דה, בידיבי. או, בבידיאה בידיבדי". 

סער הוא חבר מן המניין בהתאחדות המו"לים בישראל, ולכן רבים מהפונים אליו מקבלים את הרושם שמדובר בהוצאת ספרים ככל ההוצאות, כזו הממיינת את החומר שנשלח אליה. כשפנינו אל סער, הוא מסר לנו כי מתוך למעלה מאלף כתבי יד שמגיעים אליו בשנה, הוא מחליט לפרסם רק חמישים. כלומר: 95 אחוזים מהחומרים נדחים משום שאינם ראויים מבחינה ספרותית, לטעמם של עורכי ההוצאה. מתוך ידיעה שכל כתב יד מכניס לסער כמה אלפי שקלים טובים, משמעות הצהרתו היא שהוא מוותר מרצון על הכנסות של מיליוני שקלים, לשם האמנות. לפי ההצהרה הזו, השירים העלובים ששלחנו שייכים לחמשת האחוזים המובחרים. "הסיפור הזה מאוד עצוב", סיפרה לנו ג', שפרסמה ספר שירים אצל סער, ומצאה עצמה בונה בביתה קיר מהספרים שלא מכרה. "מה שקרה לי הוציא לי את החשק לכתוב שירים. הטיפול של הוצאת סער בספר שלי כל כך כאב לי, שמאז הפסקתי לכתוב שירים". 

בום בום. יש פיצוץ. 
פחד. לא אלך יותר לקניונים 
לא אשב בבתי קפה 
להתפוצץ ולהרוג זה לא יפה 
("פיגוע. בום", מאת מתי מוזס) 

מתוך הכתבה המקורית (לא הכול, העכברים במחסן כרסמו חלקים ממנה): יצחק קינן, משורר שהוציא ספר שירה בהוצאת "סער", בהחלט יכול להרגיש מוחמא. ב"ספר סער", ספר בו מאגד חנוך סער את שמות ותמונות כל היוצרים שהשכילו להוציא את ספרם בהוצאתו לפי סדר אל"ף-בי"ת, מופיעה ליד תמונתו של קינן תמונת נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון. גם יצחק קינן וגם ביל קלינטון הוציאו את ספרם בהוצאת "סער". 
סער, יצא לך להיפגש עם קלינטון? "לא הייתי צריך להיפגש עם קלינטון או עם ג'ימי קרטר (יוצר נוסף שזכה לפרסם את ספרו ב"סער", מ"ש, א"ר), אבל הייתי שמח לו זה היה מסתייע. כשקלינטון ביקר בארץ, הייתי קצת עסוק מכדי לפגוש אותו". סער גאה במיוחד בספרים שהוציא לשמות גדולים בעולם: קרטר, וופי גולדברג, וודי אלן ואולי גם ג'ורג' דבליו בוש. סער: "המחמאה הכי גדולה שקיבלתי ושאני מקבל אותה יותר מפעם אחת היא: אם אתה היית מספיק טוב בשביל להיות המוציא לאור של קלינטון או של קרטר, אתה מספיק טוב בשביל להיות המו"ל שלי". 
סער גם אוהב לציין כי "יש חוזה בו ג'ימי קרטר חתום מצד ימין, וחנוך סער מצד שמאל". סער הוסיף בפנינו כי בקרוב יידרש להחליט אם הוא רוצה להוסיף עוד נשיא אמריקני לאוסף, "ואז הכותרת לכתבה הזו תוכל להיות: רוקד עם נשיאים". 
לאחר שכתבנו את הכותרת המוצעת בדפינו, שלף סער טוש מרקר צהוב, וכדי שלוודא שלא נשכח אותה, הדגיש את הכותרת שבחר. על השאלה מה הניע את ביל קלינטון ואת ג'ימי קרטר לבחור דווקא בהוצאת "סער", הקטנה יחסית, טען סער שהכל קשור באירוע הקשה של רצח יצחק רבין ז"ל. לדבריו, במשך שבוע שלם צילם אנשים מתאספים בכיכר רבין בימי האבל שאחרי הרצח בנובמבר 95, ולאחריו מיהר להוציא את הצילומים בספר "נפרדים מרבין בכיכר, שלום חבר". לפי גרסת סער, זה מה שהפך אותו בעיני המו"לים האמריקנים למו"ל שנזוהה עם רבין. לטענתו, ספר הצילומים התמים ריגש את ביל קלינטון כל כך, עד כי הנשיא לשעבר החליט כי הוצאת "סער" היא ההוצאה לאור הישראלית הראויה ביותר להוציא את הספר בישראל. אלא שיש מי שיודע לספר על מציאות שונה. סוכנת הספרים אשר תיווכה בין "סער" לבין ההוצאה אמריקנית, מסבירה: "מי שרוצה להוציא בארץ ספר מחו"ל, צריך לפנות לבעל הזכויות ולהציע לו סכום של מקדמה שמקוזז מתמלוגים. במקרה של קלינטון, אף אחד לא רצה להוציא את זה, כי זה לא ספר שהיה נמכר בישראל באלפי עותקים. ב"סער" התעניינו ראשונים, אז מכרנו להם את זה". 

עוד שירים שסער מצא אותם ראויים:

מחכים ללימון 
חתכתי בצל שמתי רסק 
הוספתי תפוח אדמה בשביל הנשמה 
 גזר ועוף שהזמן לא יחלוף 
הרבה תבלינים 
שיהיו עניינים 

פפריקה, פפריקה 
למה אינך מתוקה 
לימון, לימון, 
מתי תוסיף כבר המון? 
בסוף יצא טעים 

סחוט 
בוכה כמו לימון טרי 
שסוחטים אותו לאט 
צוחק כמו תינוק 
שמשתכשך לו באמבט 

ואת שותה עוד בירה מאלט 
תביאי קצת 
תמזגי לי שאטעם 

הקמצנית 
משעמם לי. בואי נצא 
לא אכפת לי לאן 
העיקר שאת משלמת. 
בפעם האחרונה שהלכנו לסרט 
אמרת שהארנק שלך באוטו. 
כשחזרנו לאוטו, לא היה ארנק. 
ואת אפילו לא חיפשת 

זמן 
גיהצתי חולצה שעה שלמה 
התקלחתי, שמתי ג'ל, עיצבתי שיער 
שעה שלמה. 
שעתיים חיכיתי לך בקפה 
ולא באת. 
מצטער, גברת, את לא מתאימה לי. 
אין לך תחושה של זמן 

31 תגובות:

  1. זה הפוסט הכי טוב שלך. ציקי ארד לא היה כותב את זה טוב יותר
    יאללה כפר סבא

    השבמחק
  2. אני מאוד מודה לך ששיתפת. סיפור נורא. לא יודע עד כמה זה מנחם, אם בכלל, אבל - עוד לא מאוחר.
    מתן

    השבמחק
  3. הנסיון שלי עם הוצאת סער היה מצויין. הוצאתי לאור שם ספר שירים שני שלי. את הראשון הוצאתי לאור בהוצאת ספרים שהבטיחה הרים וגבעות ולא קיימה כלום. בסער גיליתי אוזן קשבת, מקצועיות, לבביות והרבה רצון טוב להחדרת הספר לחנויות ולדוכנים בשבוע הספר.

    השבמחק
  4. גם הנסיון שלי עם הוצאת סער והמוציא לאור חנוך סער היה טוב ביותר.

    השבמחק
  5. כשהוצאתי לאור ספר לילדים בהוצאת סער, הרווחתי פעמיים.
    פעם אחת הרווחתי ספר שנעשה בצורה מקצועית ומתחשבת בי וברצונות שלי.
    פעם שנייה הרווחתי חבר אמיתי, את חנוך המוציא לאור.
    כשהגעתי לפסטיבל סער שחנוך ערך לכל הכותבים שהוציאו לאור ספרים בסער בחודשים האחרונים וראיתי את סוללת האנשים המכובדים שעלו לבמה עם הספרים שהוציאו לאור, הרגשתי בחברה טובה.
    מאיר ניצן, ראש עיריית ראשון לציון לשעבר מוציא ספר בהוצאת סער וכנ"ל עמרם אולמרט, האח של אהוד.

    השבמחק
  6. אתה טוען בכתבה שלך שהסוכנת בסוכנות הספרים אמרה שאף מוציא לאור לא רצה להוציא את הספר של קלינטון כשקלינטון היה נשיא ארצות הברית. אתה רציני? היא רצינית?
    איזה מוציא לאור שפוי לא יוציא את הספר של ביל קלינטון?
    אני שמעתי את הסיפור מפי המוציא לאור סער וראיתי כתבות רבות בעיתונים המאשרות שהסיפור של סער נכון.

    השבמחק
  7. חנוך סער מהוצאת סער הוציא לאור את ספר שירי השני ונהניתי מאוד לעבוד איתו.
    חווייה מפוקפקת היתה לי עם הוצאת ספרים אחרת שאצלה הוצאתי לאור ספר שירים ראשון.
    אין מה להשוות בין הוצאת סער לבין ההוצאה לאור הקודמת. סער היתה טובה יותר בכל הפרמטרים.

    השבמחק
  8. שלושה שירים שפורסמו כאן דווקא מאוד חביבים ומלאי כוונות חברתיות מחוייכות.
    אני מכירה הרבה ספרי שירה שיצאו בהוצאות ספרים מאוד מכובדות שנופלים באיכותם מהשירים שפורסמו כאן.

    השבמחק
  9. הוצאת גוונים היא גם בהתאחדות המו"לים וגם היא הוציאה לאור מלא ספרי שירה וגם היא הסכימה לקבל את השירים שכתבת אז למה אתה לא כותב על הוצאת גוונים ויורד רק על סער.

    השבמחק
  10. חנוך סער הוא לא הדמות שמתחרה שפל מהוצאת ספרים מתחרה מתאר תוך שהוא מסתתר בשמות ובתארים בדויים, אלא בחור מקסים והגון שמאוד נעים לעבוד איתו על הוצאת ספר ומאוד נחמד לשהות במחיצתו. הוא אדם מרתק, מספר סיפורים נפלא (לא אגדות שלא היו ולא נבראו, אלא סיפורים אמיתיים)והעובדה היא שסופרים ומשוררים רבים מאוד חוזרים ומוציאים בהוצאת סער השייכת לו את ספריהם. הנסיון של מתחרה מהוצאת ספרים אחרת לטפול עליו סיפורים לא יפים היא מעשה פחדני ושפל.

    השבמחק
  11. הוצאתי לאור ספר שירים בהוצאת סער ואני מזמין את קהל הקוראים להגיע לככר רבין במהלך שבוע הספר העברי ולראות את הדוכנים של הוצאת סער ולהחליט בעצמם על איכות השירים שרואה אור בהוצאה הזאת.
    אני מכיר אותם שנתיים ולא ראיתי אף ספר שירה עם שירים באיכות שכתבת.אין לספרי השירה של סער במה להתבייש.
    בואו ושיפטו בעצמכם.

    השבמחק
  12. נראה לכם הגיוני שקלינטון מגיע לארץ וחנוך סער עסוק מידי כדי להיפגש איתו? לא נראה לי הגיוני שחנוך סער אמר בחיים שלו משפט כזה. אם זה מה שהעיתונאי כתב, מעניין איזה עוד פרטים בכתבה לא נכונים.

    השבמחק
  13. זה ממש לא הסיפור המדוייק.

    אני מכירה את המוציא לאור. הוצאת סער הוציאה לאור לא רק את הספרים של קלינטון וג'ימי קרטר, אלא גם ספרים בעברית של חתני פרס נובל לספרות, פרופסורים, דוקטורים, שופט בבית המשפט, עורכי דין, שגרירי ישראל בחו"ל, ראשי ערים, אנשי צבא ומוסד בכירים, שחקנים בהוליווד, שחקנים בארץ ועוד.
    כולם היו מטומטמים ורק הכותב צודק?

    שמעתי את הסיפור האמיתי, איך העיתונאי הגיע עם השירים לחנוך ואמר לו שעבר בסביבה, ראה הוצאה לאור והחליט להיכנס ושהוא חייב תשובה תוך 24 שעות כי אבא שלו מממן את הספר והאבא חוזר לחו"ל. חנוך הבין שמדובר בסיפור לא הגיוני כיוון שלא היה שום שלט מחוץ לצשרד המצביע על הוצאת ספרים בבניין.
    כעבור 24 שעות חנוך הבהיר לאדם שהגיע אליו שהספר לא יכול לקבל את הלוגו של סער כיוון שלא עומד בסטנדרטים, אבל אם האבא רוצה לשלם ולהוציא לאור ספר על חשבונו ללא הלוגו של סער, הוא מוכן לבצע את העבודה הטכנית.
    מוזר שהכותב "שכח" לציין פרט כל כך חשוב בכתבה שלו.

    השבמחק
  14. עבדתי לפני כמה שנים בשבוע הספר בדוכנים של הוצאת סער ולא ראיתי שם אף ספר שירה עם שירים כאלה. היו שם ספרי שירה טובים מאוד, לדעתי.
    סער הזמין הרבה מאוד משוררים שיחתמו על הספרים שלהם וראיתי הרבה מאוד כותבים שמחים.
    זאת ההתרשמות האישית שלי מהוצאת סער.

    השבמחק
  15. מצאתי לינק עם ספר מדהים שחנוך סער מהוצאת סער הפיק. קבלתי את האלבום הזה במתנה והוא מדהים שחבל על הזמן ברמה של אלבומי יוקרה מחו"ל.
    אם זה הסטאנדרט בהוצאת סער, הם אלופים.

    השבמחק
  16. שכחתי לצרף את הלינק לאלבום על הודו שכתבתי עליו





    http://www.gotravel.co.il/travel/?p=1577

    השבמחק
  17. לסער בהחלט יש סיבה מצויינת להיות גאה שבהוצאתו יצאו לאור ספרים רבים של אנשים ידועים ומפורסמים.
    אני מניחה שגם עיתונאים שהיו מתקבלים לכתוב בניו-יורק טיימס היו מאוד גאים בכך.
    אני יודעת שהוצאת סער קיימת כבר למעלה משלושים שנה.
    במציאות הישראלית שבה כולם מכירים את כולם אין מצב שהוצאת ספרים היתה מצליחה לשרוד כל כך הרבה זמן, ועוד בצורה כל כך מכובדת ובולטת, לו לא היתה מתנהלת בהגינות וביושר ומקפידה על איכות.
    אם הוצאת סער מצליחה להתנהל כבר 30 שנה, כשהמון הוצאות לאור נסגרו במהלך השנים, זה כנראה אומר עליה הכל.

    השבמחק
  18. סליחה אבל האם לא ברור לעין שכל רצף התגובות כאן בזכות סער זה בעצם סער עצמו שכותב זאת על עצמו? איך ייתכן שפתאום קמו לדיון הזה עשרות מצדדדי סער? זה לעג פתטי לאינטליגנציה של הגולשים האמיתיים כאן. מאין אותם מצדדים בעוד לסער בקושי יש ספר אחד או שניים ראויים . הרי את ספריו החנויות בקושי מציגות .

    השבמחק
  19. אני מכירה את הוצאת סער הרבה שנים.

    בהוצאת סער יצאו לאור עד היום למעלה מאלפיים ספרים. הרשימה הנכבדת נמצאת גלויה לעין כל באתר של הוצאת סער.

    במשרד של הוצאת סער יש מאות כתבות מפרגנות ודברי ביקורת טובים על ספרים שיצאו לאור אצלה ועל סופרים ומשוררים שהוציאו אצלה ספרים. אף ספר לא זכה לביקורות בנוסח קללות בנורבגית. אלה העובדות.

    הוצאת סער שחברה בהתאחדות המו"לים, משווקת את ספריה למעלה משלושים שנה לחנויות הספרים, לרשתות הגדולות ולספריות.

    שיווק הספרים נעשה על ידי מפיץ שהוצאת סער לא החליפה כבר שלושים שנה. כלומר הם מאוד מרוצים מתוצאות השיווק.

    מידי פעם ניתן לקרוא בפורומים באינטרנט דברי בלע על ההוצאה לאור שרובם נכתבים על ידי מתחרים מהוצאות לאור אחרות שאינן חברות בהתאחדות המו"לים, או על ידי שליחים מטעמם.

    הדבר נעשה בצורה מאוד לא מכובדת. אני קוראת למתחריה של סער, הנוהגים להשתמש באנונימיות הניתנת באינטרנט, לחדול מהתגובות התפלות הללו ולהתמקד במאמצים להוציא לאור ספרים לסופרים ולמשוררים שמגיעים אליהם מעת לעת.

    בואו לדוכני סער בשבוע הספר או ביריד הספרים הבינלאומי בירושלים והתרשמו בעצמכם.
    במקום להשקיע במאמצים בהשמצות באינטרנט, השקיעו מאמצים בשכירת דוכנים בשבוע הספר ובירידי ספרים נוספים.

    השבמחק
  20. אני לא מאמין שיש אנשים משלמים כסף להוציא ספר אצל מוציא לאור כמו סער שכל היום גולש בפורומים וכותב תחת שמות בדויים מסרים ודיונים בזכות הוצאתו שלו. מה שמצביע על כך שכפי הנראה הוצאתו מושבתת מעבודה ונטולת פניות ואין בה ספרים חדשים להוציא לאור אחרת מהיכן הוא מוצא את הזמן. חוץ ממנו אין עוד מוציא לאור שעסוק כל היום בשבחי עצמו תחת שמות בדויים (הדבר גם ניכר בדיון זה שאת התגובות היחידות כאן בזכותו הוא זה שכתב תחת שמות בדויים). בעוד מו"לים אחרים עסוקים בקידום ספרי ההוצאה לאור שלהם המו"ל הזה עסוק בחיפוש לקוחות.

    השבמחק
  21. אני לא מאמינה שיש מוציאים לאור שכל היום מחפשים בגוגל את הוצאת סער ומשמיצים אותה בכל מקום. הספר שלי יצא לאור בהוצאת סער בעוד שבועיים לקראת יריד הספרים בירושלים ובהוצאה הבטיחו שיהיה להם שם דוכן ממש ענק. ראיתי צילומים מהיריד הקודם ואני מאמינה. אנונימי שמשמיץ בכל האתרים אתה מוזמן ליריד ירושלים לראות. יהיה לך זמן. רוב הסיכויים שההוצאה לאור שלך לא תהיה מיוצגת שם.

    השבמחק
  22. http://cafe.mouse.co.il/topic/2239046/

    השבמחק
  23. אני מזמינה את האנונימי שהשמיץ את סער להיכנס לאתר של הוצאת סער ולראות את שפע הפעילויות בה.

    www.h-saar.co.il

    השבמחק
  24. איזה מין עיתונאי כותב כזאת ביקורת ומשמיד את כל התגובות שצידדו בסער?

    השבמחק
  25. www.h-saar.co.il

    זה האתר של סער. נכנסתי ומאוד התרשמתי.

    השבמחק
  26. הוצאתי השנה ספר בהוצאת סער אצל חנוך סער וכל העבודה התבצעה במקצועיות ובהגינות מאין כמותה.

    השבמחק
  27. הוצאתי ספר שירים בהוצאת סער. רק מילים חמות על המקצועיות הסבלנות העצות הטובות השיווק והיחס האישי.

    השבמחק
  28. מ־700 עותקים של ספר של ידיד, שהוא הבטיח שיימכר ויוצג בירידים בינלאומיים ומקומיים, הוא מכר רק ספרים בודדים, משך 4 שנים. כל השאר נמכרו וחולקו באופן פרטי או ממשיכים לשכון בארגזים. בבדיקה לגבי הדפסה שנייה אפשרית, רצה כסף כמו על הדפסה ראשונה, כשהוא מגלם במחיר כבר את הרווח שלו ושוב את ההשקעה הראשונה שלו שכבר שולמה במהדורה הראשונה.
    שומר נפשו ירחק!

    השבמחק
  29. לא מאמין לאף אחד שמגיב כאנונימי לכאן או לכאן. הוצאת ספר ואתה מרוצה? מה הבעיה להגיב בשמך עם שם הספר? לא מרוצה? אל תהיה שפן. זהו. כל התגובות כאן למעט מי שציין את שמו במפורש פסולות בעיני.

    השבמחק
  30. לאנונימי שכתב על 700 העותקים ועל הדרישה לתשלום נוסף עבור מהדורה שניה... מספר הערות. 1. בהוצאת סער המספר 700 עות' לא נחתם בהסכמים. מה שמעורר תהיה באשר להערה האנונימית שלך. 2. בהוצאת סער מהדורות נוספות יוצאות לרוב במימונה של ההוצאה לאור, מה שמעורר תמיהה גדולה עוד יותר בקשר להערתך האנונימית. 3. אם חברך הוציא באמת מאות ספרים בהוצאת סער וכל המהדורה הראשונה אזלה ונדרשה מהדורה נוספת - אולי מישהו בכל זאת עשה כאן עבודה ראויה? חומר למחשבה. חנוך סער - מו"ל (www.h-saar.co.il)

    השבמחק