יום שישי, 21 באוקטובר 2022

החוק אשם

 


הלוגיקה של אי הלוגיקה: איך להוציא את החוק אל מחוץ לחוק? לבצלאל סמוטריץ׳ פתרונים: לדידו, החוק לא מנוסח באופן שמאפשר לקבוע שמרמה היא מעשה רמאות. או שמרמה היא עבירה כלשהי. או שהיא מעשה אקטיבי כלשהו. בקיצור: החוק אשם.

טבעי לצפות משופטים בדימוס וממשפטנים בכירים שיקימו קול צעקה או מחאה על העיוות המסוכן הזה שעל פתחנו, שעל פי הסקרים 14% מהציבור בעדו (כלומר, בעד המנוול שניסח אותו). אבל כלום. שקט. איך אפשר יהיה להשלים עם מצב שבו מרמה והפרת אמונים הם מעשים חוקיים? לגיטימיים?

אולי לא חיפשתי מספיק טוב, אבל לא נתקלתי אפילו בטענה משפטית אחת שסותרת לא רק את ההצעה המעוותת של סמוטריץ, אלא את עצם ההיתכנות של שינוי החוק, ועוד בעיתוי המביש הזה. חייב להימצא משהו, כלשהו, שיעזור לבג"צ לא להתקפל שוב בפחדנות.

אחרת - למה בכלל לעצור כאן? את ההצעה התקדימית של סמוטריץ' ניתן להשית כמעט על כל עבירה - ולבטלה. קשירת קשר לביצוע רצח, למשל. שהרי 'הרג' זה מופשט, רצח לא. אז נשאיר את הרצח בגבולות החוק, אבל נבטל את "הסל הפלואידי" (לשון סמוטריץ') של ההרג. קשירת קשר לביצוע רצח – זה עדיין לא רצח. הרג בנסיבות מחמירות – לא רצח. הריגה ברשלנות –הכי לא רצח.

על פי המציאות בשטח, לא יהיה זה מרחיק לכת לנבא כי בבוא העת, גם רצח ניתן יהיה לפלח ולסווג, כאשר זהות הקורבן היא שתכריע את לשון המאזניים: מה לרצח ומה להרג.

*

בחירות בנוסח דמוקרטי, או מראית עין של שקיפות, אינן מגדירות דמוקרטיה. דמוקרטיה מתאפשרת רק כששני הצדדים – הציבור, ונבחרי הציבור – דוגלים בה. כיום נדמה כי המצב הוא הפוך. ההתחזקות של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בסקרים היא הרבה יותר מאשר מדאיגה. היא מספרת את הסוף הצפוי לנו, במידה ולא נתעשת (חלקנו, לפחות). "בסוף מתרגלים להכל", שר דודו טסה בהקשר אחר, והסוף עלול להגיע מוקדם מן הצפוי - שכן סתגלנות לזוהמה מוסרית מבטיחה קמילה באדישות. זו עלולה להיות תמצית הטרגדיה.

"הצדק עניין מדיני הוא - כי היושר, שהוא קביעת הצודק, הריהו סדורה של השותפות המדינית", כתב אריסטו ב"פוליטיקה", אי שם בשנת 335 לפני הספירה. לפעמים נדמה כי לא עבר מאז ולו יום.


2 תגובות:

  1. כתוב יפה מתן , רק לא נכון ביסודו , מערכת המשפט מושחתת יותר מכל המערכות האחרות , אמון הציבור במערכת המשפט הוא בסביבות 30% ואיך מערכת כזו יכולה להתנהל אם אין לה את אמון הציבור ? נפוטיזם ונרקסיזם מתובלים בגזענות הם לחם חוקם בנו של שופט א' מתמחה אצל שופט ב' , ממנים שופטים בצלמם וחוטפים כוח לא להם , אני אישית נפגעתי ממקרה כזה שבג"ץ בהינף קולמוס ללא התחשבות בחוק הכתוב קבע תקדים המטיב עם חברות הביטוח , לא החלטת נציגי הציבור אלא החלטת שופט או שופטת עם אינטרס לעזור לחברות הביטוח ע"ע אסתר חיות ובעלה , או השופט מלצר , אז מרמה והפרת אמונים של שופטים יש , נפוטיזם מזויע יש , ליאת בן ארי המשנה לפרקליט המדינה בנושא עבירות כלכליות , מרמה לכאורה במכרז בראש העין והיא זאת שאמונה על החוק והאכיפה בישראל בנושא , יהודה שפר המשנה לפרקליט המדינה הורג בנאדם ואפילו לא עומד למשפט על כך , מנגד אדם שהשליך נעל על שופטת מקבל 3.5 שנות מאסר , ולהבדיל מחבל שרוצח במכות יהודי בן 70 בתא מעצר מקבל שש שנים בלבד!!!! , וישנן דוגמאות למכביר אה וכמעט שכחתי את 30 הפדופילים שמסתובבים היום חופשי חופשי ללא דאגות עם צו איסור פרסום על שמם בעוד זה שניסה לסחוט אותם וחשף אותם קיבל 12 שנים בפנים , הבעיה היא שאף אחד מהם לא נותן דין וחשבון למישהו , אפילו לא לריבון שהוא העם באמצעות נבחריו , עכשיו קח את הגוף הרקוב הזה שבלשונו של המהפכן מר אהרון ברק הוא "משפחה " "פמיליה " והוא מורכב מהאדם הנאור שרק הוא יחליט והלאה הדמוקרטיה , הגוף החולה הזה גם מוטה פוליטית , וגם אוחז בחרב הפפיות של "מבחן הסבירות" או שקר פרוגרסיבי אחר , קח שופט כזה שיכול לכופף כל חוק שהוא רוצה גם אם הוא הפוך לגמרי לכוונת המחוקק , ותן לו את הכוח לשפוט בחוק אמורפי שנלקח מהחוק הבריטי של COMMON WEALTH , שהמון מדינות שבסיס החוק אצלן לקוח משם העיפו את הפרת האמונים מהלקסיקון כי הוא אמורפי כי הוא נתון לשיקולו של אדם ולא לשיקולו של חוק אנגליה בעצמה נתונה היום בדיון על זה . אז כן צריך לעשות ריסטרט למערכת המשפט , הייתי עושה יותר מזה כי אחרת אני נותן ידי לעבריינות חסרת רסן פדופיליה וסטיות אחרות ....

    השבמחק
  2. מה זה קשור? גם אני נפגעתי מבתי המשפט, כולל בית המשפט העליון. לצערי נחשפתי ללא מעט שופטות ושופטים שהשקר הוא נר לרגליהם. ונכון, המערכת לא מסוגלת לבקר את עצמה, ונכון, יש אינסוף בעיות ואמון הציבור הנמוך מוצדק בהחלט. אבל מכאן ועד לבטל את החוקים וליצור אנרכיה ופשע ממוסד? כשברור לכל שהדבר נועד כדי להציל בראש ובראשונה את נתניהו

    השבמחק